27.nap Berducedo-Grandas de Salime

A napkirály csak kis időre mutatta meg magát, de az esőfelhőket elfújta a szél. Reggel lázas pakolás, igyekeztem mindent beszuszakolni a hátizsákba, a nehezebb dolgokat hátközelbe, a könnyebb dolgok a mennek a másik oldalra, majd felülre, illetve a külső könnyen elérhető zsebekbe a napközben szükséges holmik. Még egy utolsó ellenőrzés, ágyon, alatta, szárítókötélen és zsákzárás. Víz, cipő, bot indulás!

De mégis történt egy kis bökkenő, már megtettem két kilométert, és még mindig ott voltam, ahol elindultam! A pelerinem az albergue-ben maradt, nem volt mit tenni, hátra arc, futás vissza. Így lehet a távot növelni, ha valaki kevésnek tartja. A mai nap egyébként egy rövid, de annál nehezebb szakasznak ígérkezett. Erőteljesen emelkedő aszfaltúton, a szélkerekeket kerülgetve a hegytetőre küzdöttem fel magam. A hullámos gerincről gyönyörű és nem mindennapi panoráma nyílt az alattam megbúvó Navia völgyére, és a völgyet takaró ködpaplanra. A nagy kiterjedésű párafelhő, a mélyben fekvő, víztározót rejtette.

Az emelkedő után kezdődött igazán a neheze, a lefelé menet, meredek lejtő csaknem 3,5 km-en, 830 m szintesés. Az út nedves, csúszós volt az előző napi esőzésektől és a reggeli harmattól, kidőlt fák, sziklás, köves talaj, még ép bokával és térddel is megerőltető lett volna. Fenyvesben, majd tölgyfák között, hosszú szerpentineken tekeregtem mint egy kígyó, miközben festői kilátás nyílt a pára alól kibukkanó vízfelületre. Miután leereszkedtünk a völgybe, átkeltünk a Naiva folyón emelt gigantikus völgyzáró gáton. A duzzasztó gátról látható volt a felduzzasztással keletkezett hatalmas, több kilométerre kiterjedő napfényben csillogó víztömeg.

Mint ahogy a hullámvasúton is, lejtő után jön az emelkedő, itt sem volt ez másként. A hátralévő 8 km emelkedő után, kőházaival és a falu közepén álló robosztus San Salvador templomával a középkort megidéző Grandas de Salime-ba érkeztem. Szombat volt, itt a nagymosás ideje, a zsákomban már csak koszos, a négy esős nap alatt összegyűjtött és gondosan zacskóba zárt holmikat találtam. Kiengedtem a szellemet a palackból, minden ment a mosógépbe, amíg a gép dolgozott, addig körbejártam a bájos falut, betekintettem a korabeli Asztúria, vidéki életét és használati tárgyait bemutató, leglátogatottabb múzeumába.